Η μείωση στην κατανάλωση έχει ξεπεράσει το 8% στο πρώτο εξάμηνο του 2013 στην αγορά ειδών σούπερ μάρκετ |
Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ πέφτουν, αλλά οι καταναλωτές
περιορίζουν συνεχώς τις αγορές τους
«Συναγερμός» έχει
σημάνει στα σούπερ μάρκετ λόγω της πτώσης της κατανάλωσης σε είδη διατροφής από
τους Έλληνες καταναλωτές... Οι καταναλωτές πλέον αρκούνται στα απολύτως
αναγκαία, «βάζοντας όλο και πιο βαθιά το μαχαίρι» στα έξοδα. Μάλιστα, έχουν
αλλάξει ριζικά τον τρόπο που ψωνίζουν και τίποτα πλέον δεν θυμίζει τα προ
κρίσης χρόνια. Επιπλέον, «η ψυχολογία τους από τις αρνητικές ειδήσεις που
ακούνε καθημερινά βρίσκεται στο ναδίρ», όπως επισημαίνει άνθρωπος του κλάδου.
Η μείωση στην κατανάλωση έχει ξεπεράσει το 8% στο πρώτο εξάμηνο του 2013 στην
αγορά ειδών σούπερ μάρκετ, ενώ ο ρυθμός αυτός επιβραδύνεται και εκτιμάται ότι
από τον προσεχή Σεπτέμβριο η αγορά θα αρχίσει να σταθεροποιείται. Μάλιστα, η
πτώση της κατανάλωσης το 2012 κυμάνθηκε στο 10%.Όπως προκύπτει από τα αποκαλυπτικά στοιχεία, το 2013 οι συνολικές πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ μειώθηκαν κατά περίπου 10% σε σχέση με το 2010, με το ποσοστό καθίζησης της κατανάλωσης σε ορισμένες κατηγορίες να είναι πολύ μεγαλύτερο. Για παράδειγμα, οι πωλήσεις ψαριών – το κόστος των οποίων είναι ιδιαίτερα υψηλό στη χώρα μας – σημείωσαν πτώση που φτάνει το 15%.
Αντίστοιχα, οι πωλήσεις στα κρέατα μειώθηκαν κατά 7%, των φρούτων και των λαχανικών κατά 10%, των χαρτικών κατά 8%, των απορρυπαντικών κατά 9%, ενώ ακόμη και οι πωλήσεις στο γάλα και το γιαούρτι μειώθηκαν κατά 4%. Σημαντική πτώση της τάξεως του 5% παρουσίασε και η κατηγορία των ποτών και των αναψυκτικών – συνέπεια της αύξησης των φορολογικών συντελεστών στα συγκεκριμένα είδη.
Τα στοιχεία αυτά ανέφεραν στελέχη της αγοράς, τονίζοντας πως – παρά το γεγονός ότι έχουν μειώσει τις τιμές στα είδη σούπερ μάρκετ – οι καταναλωτές αδυνατούν και πάλι να αγοράσουν τα τρόφιμά τους με τον ίδιο ρυθμό που συνήθιζαν στην προ κρίσης περίοδο.
Ειδικότερα, χαμηλότερα κατά 1,47% κινήθηκε ο δείκτης τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ το πρώτο εξάμηνο του 2013, σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2012, σύμφωνα με τη μηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Αποκλιμάκωση
Η έκθεση παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας της εξέλιξης των τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σούπερ μάρκετ) στην Ελλάδα το 2013. Βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών www.e-prices.gr της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας).
Κατά μέσο όρο, οι τιμές εμφάνισαν μείωση κατά 1,47% το 2013 σε σχέση με το 2012. Παρόμοια μείωση παρατηρήθηκε και το πρώτο δίμηνο του 2013 (2,06%) και το δεύτερο δίμηνο του 2013 (2,01%) δείχνοντας ότι πλέον οι τιμές σταθεροποιούνται το 2013 περίπου στο 2% χαμηλότερα από το 2012.
Η αποκλιμάκωση των τιμών έκανε την εμφάνισή της την άνοιξη του 2012, συνεχίστηκε όλο το έτος και δείχνει πλέον σαφώς πως οι τιμές σταθεροποιούνται σε επίπεδα του 2009, παρά τις σημαντικές αυξήσεις του ΦΠΑ, με ελαφρώς πτωτική τάση.
Εντούτοις, από την ανάλυση των τιμών 884 κωδικών προϊόντων στα μεγάλα σούπερ μάρκετ όλης της Ελλάδας (τρόφιμα και είδη παντοπωλείου) προκύπτει ότι συνολικά οι τιμές εμφάνισαν μείωση κατά 0,27% τον Ιούνιο 2013 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2012 και κατά 2,41% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2011.
Οι επιμέρους υπο-δείκτες τιμών επίσης εμφανίζουν σημαντική αποκλιμάκωση. Σημειώνεται ότι στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων (είτε εκπτωτικές προσφορές είτε με τη μορφή δωροεπιταγών), οι οποίες έχουν ενταθεί το τελευταίο διάστημα και εκτιμάται ότι έχουν επιφέρει επιπλέον όφελος στον καταναλωτή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου