Πέμπτη 14 Μαρτίου 2013

Τι είναι κομμουνιστής σήμερα;

Του Δημήτρη Καζάκη

Πρόσφατα με ρώτησε ένας νεαρός συναγωνιστής: «Καλά ρε Δημήτρη, λες ότι είσαι κομμουνιστής. Πολύ το λένε στο ΚΚΕ κι αλλού, αλλά ξέρω ότι εσύ δεν είσαι σαν κι αυτούς. Τι σημαίνει, εν τέλει, κομμουνιστής για σένα;» Απαντώντας στην ερώτηση αυτή όσο πιο σύντομα μπορώ, θα έλεγα τα εξής:
Ο κομμουνιστής είναι το ιστορικό προϊόν της βαθύτερης ανάγκης της κοινωνίας να απαλλαγεί από την βαρβαρότητα της ιδιωτικής ιδιοκτησίας και των ιστορικών της συνεπειών. Σε κάθε ιστορική εποχή, οι ιδέες των κομμουνιστών εμφανίζονταν διαφορετικά. Τα πολύ παλιά χρόνια φορούσαν τον μανδύα των θρησκευτικών αιρέσεων που απαιτούσαν την επιστροφή στα πρώτα χρόνια του χριστιανισμού, στην κοινοκτημοσύνη των επισκοπικών κοινοτήτων του πρώτου αιώνα.

Αργότερα, όταν ο κόσμος ψηλαφούσε την έξοδό του από τον μεσαίωνα, ο κομμουνισμός ήταν το καταφύγιο του ελεύθερου διανοητή που αναζητούσε την δική του τέλεια κοινωνία, την δική του ουτοπία. Ο Τόμας Μορ, ο Καμπανέλα και άλλοι αποτελούσαν από την μια την πιο χαρακτηριστική του έκφραση και ο Τόμας Μύντζερ και οι αναβαπτιστές ως κίνημα την πιο χαρακτηριστική ιστορική εκδήλωση κοινωνικής εξέγερσης με κομμουνιστικά προτάγματα στο έβγα του μεσαίωνα.
Όταν εισέβαλε το εμπόριο σαν καθοριστικός ρυθμιστής των κοινωνιών και μετέτρεψε σχεδόν όλες τις κοινωνικές σχέσεις σε αντικείμενο δούναι-λαβείν, σε διαδικασία πλουτισμού, τότε ο κομμουνισμός μετατράπηκε σε πολεμική κραυγή. Πολεμική κραυγή των "ξεβράκωτων", των εξαθλιωμένων θυμάτων αυτής της νέας κατάστασης. Μια πολεμική κραυγή που δεν ακούστηκε μόνο στα οδοφράγματα και στις απανωτές κοινωνικές εξεγέρσεις, αλλά και στα γραπτά μιας ανελέητης σε βάθος και έκταση κριτικής της νέας πραγματικότητας.

Όταν με την επικράτηση της βιομηχανίας αναδείχθηκε το προλεταριάτο και φάνηκε από την πρώτη στιγμή η δυνατότητά του να συγκροτηθεί σε τάξη, τότε δημιουργήθηκαν οι ιδανικές συνθήκες για μια νέα σύγχρονη εκδοχή ενός μάχιμου κομμουνισμού, του επιστημονικού. Ο ιδρυτές του, Μαρξ και Ένγκελς,  κατέκτησαν τις επιστημονικές γνώσεις της εποχής τους για να δώσουν στην εργατική τάξη ένα όπλο ακριβείας, μια ειδική επιστήμη, την επιστήμη της ταξικής πάλης.

Αυτή η επιστήμη βασιζόταν στην εκτίμηση, πρώτο, ότι η εργατική τάξη για να συγκροτηθεί σε τάξη χρειάζεται την δική της πανεθνική οργάνωση σε κοινωνικό (συνδικάτα) και πολιτικό επίπεδο (κόμμα). Δεύτερο, ότι από την στιγμή που συγκροτηθεί σε τάξη μπορεί να διεκδικήσει την ηγεμονία του λαού και του έθνους ανάγοντας τα ταξικά της συμφέροντα σε γενικά συμφέροντα της κοινωνίας. Τρίτο, ότι η εργατική τάξη με τον υπόλοιπο λαό πρέπει και μπορούν να κατακτήσουν την ανεξαρτησία στον τρόπο σκέψης και δράσης του έναντι της κυρίαρχης ιδεολογία και πολιτικής. Τέταρτο, η εξουσία της εργατικής τάξης δεν είναι τίποτε άλλο παρά η χαμένη ευκαιρία για ολοκληρωτική επικράτηση της δημοκρατίας με σκοπό να ξεκινήσει η απονέκρωση του κράτους ως εκπροσώπου της κοινωνίας πάνω από αυτή την ίδια την κοινωνία.

Οι Μαρξ Ένγκελς έγραψαν το Μανιφέστο για ένα Κόμμα (Κομμουνιστικό Κόμμα) που δεν πίστευαν ότι πρέπει να υφίσταται ανεξάρτητο, δηλαδή έξω από τον τρόπο που οργανώνεται η ίδια η εργατική τάξη στην πράξη και στην βάση των πολιτικών προταγμάτων που η ίδια η ταξική πάλη έχει αναδείξει ως κορυφαία. Έτσι οι κομμουνιστές εκείνη την εποχή ήταν υποχρεωμένοι να ανήκουν στο Δημοκρατικό Κόμμα που είχε την οργανωμένη εργατική τάξη της εποχής του και πρότασσε την κατάκτηση της δημοκρατίας ως κεντρικό του στόχο. Με άλλα λόγια οι κομμουνιστές που ακολουθούσαν τις επιταγές της επιστήμης της ταξικής πάλης, αποδεικνύονταν χρήσιμοι στην εργατική τάξη όχι στη βάση των γενικών τους κομμουνιστικών διακηρύξεων, αλλά στην καθημερινή πάλη για την δική της οργάνωση και την κατάκτηση από αυτή την ίδια της δημοκρατίας.

Γι' αυτό και ο Ένγκελς έλεγε τότε ότι ο κομμουνιστής στις μέρες μας είναι πρώτα και κύρια δημοκράτης. Ο κομμουνιστής λοιπόν δεν είναι εκείνος που μένει πιστός στο κόμμα του. Ούτε ξεχωρίζει από την ιδεολογική καθαρότητα των λόγων του. Δεν είναι κομουνιστής αυτός που μένει πιστός στο κόμμα του και φροντίζει πάντα να τονίζει την ιδεολογική του καθαρότητα. Δεν είναι κομμουνιστής τουλάχιστον με τους όρους της επιστήμης της ταξικής πάλης που εισήγαγε και ίδρυσε ο Μαρξ. Τέτοιους κομμουνιστές θα βρεις μόνο στο θεολογικό παρελθόν της κοινωνίας. Κομμουνιστής είναι εκείνος που μένει πάντα πιστός στην εργατική τάξη και στον λαό, ενώ ο κομμουνισμός του δεν είναι συνταγές για τα μαγειρεία του μέλλοντος, αλλά το κίνημα της αληθινής εργατικής τάξης ενάντια σε κάθε μορφή εκμετάλλευσης και καταπίεσης, όπως έγραφαν από την εποχή της Γερμανικής Ιδεολογίας οι Μαρξ-Ένγκελς.

Επομένως, ένας αληθινός - με την επιστημονική έννοια του όρου - κομμουνιστής σήμερα δεν μπορεί παρά να ξεφορτωθεί μια ώρα αρχύτερα το κόμμα του που η  ίδια η ιστορία το ξέβρασε, που η ίδια η εργατική τάξη το αποστρέφεται και που στην πράξη, όπως και στην ιδεολογία λειτουργεί ως κρατικοδίαιτος εκφραστής του κοινωνικού περιθωρίου με όλες τις τραγικές συνέπειες για τον αγώνα του λαού. Ο κομμουνιστής, που εμφορείται από την επιστήμη της ταξικής πάλης, δεν μπορεί να είναι ή να λειτουργεί ως Ιεχωβάς αναμένοντας πότε με χρόνια με καιρούς θα αναγεννηθεί το Κόμμα, που πάντα το αποδίδει με το "κ" κεφαλαίο, λες και πρόκειται για μεταφυσική ή θεολογική έννοια. Την αφοσίωσή του την οφείλει στην εργατική τάξη και στον λαό.

Εκεί θα δοκιμαστεί και θα αποδείξει την χρησιμότητά του. Αν μπορεί άμεσα στο επίπεδο της πράξης, αλλά και της θεωρίας, να βοηθήσει καταλυτικά τους ίδιους τους εργάτες, αλλά και τον λαό, όχι μόνο στον αγώνα τους, αλλά και στην δική τους αυτοτελή, ανεξάρτητη κινηματική και πολιτική οργάνωση. Μόνο αυτή την έννοια του κόμματος υπερασπίζεται ο κομμουνιστής και καμιά άλλη. Και σε καμιά περίπτωση ένα κόμμα που θεωρεί τον εαυτό του αναγκαίο, επειδή δήθεν η εργατική τάξη και ο λαός είναι ανίκανοι για ανεξάρτητη πολιτική έκφραση και δράση.

Να γιατί πιστεύω ότι το ΚΚΕ έχει χάσει κάθε ιστορική αξία σήμερα ως κομμουνιστικό κόμμα από την σκοπιά της εργατικής τάξης και του λαού. Αποτελεί το ερείπιο μιας άλλης ιστορικής εποχής, ένα σκιάχτρο του παλιού εαυτού του που χρησιμεύει στην άρχουσα τάξη για να τρομάζει την κοινωνία και να ξεφτιλίζει στα μάτια του εργαζόμενου ακόμη και την ίδια την έννοια του κόμματος της εργατικής τάξης. Γι’ αυτό και το σημερινό καθεστώς εξακολουθεί να το συντηρεί. Όπως άλλωστε συνέβη με πολλά κόμματα που άντλησαν τις απαρχές τους από την επιστήμη της ταξικής πάλης του Μαρξ. Τίποτε δεν είναι αιώνιο και τίποτε δεν μπορεί να επαναληφθεί στην ιστορία αυτούσιο, παρά μόνο ως καρικατούρα, ως φάρσα. Όπως θα συμβεί με όλους εκείνους που θα προσπαθήσουν μάταια να δημιουργήσουν ένα νέο, καλύτερο ΚΚΕ. Είναι καταδικασμένοι από τώρα να γίνουν αυτό που έλεγε ο Γκράμσι: εκτελεστές αποτυχημένων εκτρώσεων, υποκείμενοι στον ποινικό κώδικα της ιστορίας.

Ο αληθινός κομμουνιστής σήμερα – τουλάχιστον εκείνος με την έννοια που του έδιναν οι ιδρυτές του επιστημονικού κομμουνισμού – δεν θα τον βρεις στα διάφορα κομματικά σουαρέ της αριστεράς. Δεν πρόκειται να τον βρεις μέσα στις γραμμές του ΚΚΕ να αποδέχεται την δική του προσωπική ταπείνωση και την μετατροπή του σε κοινό χούλιγκαν, υπό την δικτατορία της πιο ανάξιας και ύποπτης ηγεσίας που έχει υπάρξει σ’ ολόκληρη την ιστορία αυτού του κόμματος. Δεν πρόκειται να τον βρεις σε ομάδες και ομίλους θεωρητικής ενόρασης. Ο κομμουνιστής, ο αληθινός κομμουνιστής γνωρίζει πολύ καλά πώς η θεωρία που θεμελιώνεται στην επιστήμη γεννιέται μέσα από την ταξική πάλη, μέσα από την άμεση εμπλοκή σ’ αυτήν. Δεν υπάρχει θεωρία που να υπηρετεί την επιστήμη της ταξικής πάλης, η οποία μπορεί να γεννηθεί στα θεωρία ή στις κερκίδες από απλούς θεατές των εξελίξεων.

Τον αληθινό κομμουνιστή σήμερα θα τον βρεις μέσα στην καρδιά της μάχης, στον αγώνα των κινημάτων αυτοοργάνωσης του λαού και προπαντός μέσα στα μέτωπα λαϊκής και εθνικής ενότητας – όπως είναι σήμερα μόνο το ΕΠΑΜ - στην ίδια την πάλη για την δημοκρατία. Ο αληθινός κομμουνιστής δεν είναι ιεροκήρυκας, ούτε ιερομάντης για να τον νοιάζει ο προσηλυτισμός στο δικό του δόγμα. Παλεύει για να υπάρξει αληθινή δημοκρατία όπου ο λαός να εκφράζεται και να δρα απολύτως ελεύθερα. Παλεύει για την ελευθερία του ίδιου του λαού να καθορίζει ο ίδιος τις τύχες του και όχι κάποιος «πατερούλης» στο όνομά του. Κι αν δεν αποδείξει στα μάτια του ίδιου του λαού, στην ίδια την πράξη – ακόμη και με την ζωή του αν χρειαστεί – ότι είναι ο πιο συνεπής δημοκράτης που μπορεί να υπάρξει και στην ώρα του εθνικού κινδύνου είναι ο πιο συνεπής και αδάμαστος πατριώτης με την πιο μεστή λαϊκή έννοια που υπάρχει, τότε οφείλει να χαθεί μια για πάντα από το ιστορικό προσκήνιο. Να ποιος είναι ο αληθινός κομμουνιστής σήμερα.

Μόνο έτσι μπορεί να ξαναποκτήσει αληθινό νόημα, όχι για μια δράκα μυημένων επιπέδου μασονικής στοάς, αλλά μέσα στον ίδιο τον λαό ευρύτερα και πιο ειδικά στους εργαζόμενους, ή τόσο κατασυκοφαντημένη και απαξιωμένη ιστορική έννοια του κόμματος της εργατικής τάξης. Όλοι οι άλλοι που αυτολανσάρονται ως καθαρόαιμοι κομμουνιστές, ακόμη κι αν προσεύχονται στον Μαρξ, δεν ανήκουν παρά στην θεολογική παράδοση του κομμουνισμού που όταν επιβλήθηκε στην κοινωνία δυστυχώς γέννησε τέρατα.


2 σχόλια:

  1. Πάντα εκπλήσσομαι από τον ιστορικό αναθεωρητισμό και από τον διδακτισμό των γραπτών πρώην κομμουνιστών

    Επιχειρείτε μια "αρχαιολογία" της έννοιας του κομμουνισμού αποσυσχετίζοντας το περιεχόμενό της από τους κοινωνικούς και ιστορικούς όρους που τη γέννησαν και τη μορφοποίησαν.
    Από τη σκοπιά του παρόντος δανείζεστε μια έννοια και τη προβάλλετε στο βαθύ παρελθόν, βλέποντας διαφορετικές "εκφράσεις" του ίδιου, υποτίθεται, φαινομένου.
    Η διασύνδεση φαίνεται να εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες, ανοίγοντας τον κύκλο των δυνάμει "συναγωνιστών"

    Έπειτα καταγγέλλετε την "ιδεολογική καθαρότητα" αλλά την διεκδικείτε για τον εαυτό σας, ανάγοντάς την καταγωγή των ιδεών σας στις "αυθεντίες" του κομμουνιστικού κινήματος.

    Ακόμη "πραγμοποιείτε" την εργατική τάξη θέτοντας εκτός πλαισίου τις υλικές, κοινωνικές και ιδεολογικές προϋποθέσεις της συγκρότησής της ως τάξη.
    Υιοθετώντας έναν κενό ορισμό της εργατικής τάξης λέτε πως "η ίδια" σκέφτεται, οργανώνεται και ενεργεί, χωρίς να εξετάζετε αν χωρίς συγκεκριμένα προτάγματα ιδεολογικά και οργάνωση κοινωνική, μπορεί να υπάρχει ως "εργατική τάξη".

    Σε μεγάλο της μέρος η "εργατική τάξη" (αντικειμενιστικά μιλώντας) μέχρι πρόσφατα ψήφιζε ΠΑΣΟΚ ενώ και οι κοινωνικο-θεσμικές οργανώσεις της ήταν στα χέρια της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.
    Τα μέλη της εργατικής τάξης, δεν σκέφτονταν, δεν ενεργούσαν και δεν οργανώνονταν ως εργατική τάξη.

    Οι διαφοροποιημένες κοινωνικές δομές παρέχουν μόνο την "αντικειμενική δυνατότητα" συγκρότησης μιας εργατικής τάξης, δεν την παρέχουν έτοιμη ούτε την καθορίζουν.

    Η "εργατική τάξη" λοιπόν δεν είχε ούτε την οργανωτική ούτε την ιδεολογική αυτοτέλεια που θέτετε ως προϋποθέσεις ώστε να λειτουργήσει μετασχηματιστικά για τη κοινωνία.

    Σ' αυτά τα συμφραζόμενα η πολιτική του ΚΚΕ ήταν "σεχταριστική", "ιδεολογικά καθαρευουσιάνικη" σύμφωνα με τη δική σας κρίση.

    Θα έπρεπε μήπως να ήταν "αφομοιωτική";
    Κάποτε σοσιαλδημοκράτης σήμαινε και κομμουνιστής, αλλά τα πολιτικά κινήματα και κόμματα με τα οποία συνεργάζονταν τα κομμουνιστικά κινήματα μετασχηματίζονταν με τρόπο που οι συνθήκες που έφεραν τη συνεργασία όρισαν και τη διακοπή της.

    Ακόμα κι όταν υπήρχε ευρύτερη συμπαράταξη τα κομμουνιστικά κινήματα ποτέ δεν έπαψαν να προπαγανδίζουν και να αγωνίζονται οργανωτικά να επικρατήσουν στη διαμόρφωση της σκέψης και της δράσης αυτών των συνασπισμών.

    Και οι απόψεις για το ποιά πρέπει να είναι η οργανωτική και ιδεολογική πολιτική του κόμματος ποτέ δεν ήταν "μετριοπαθείς"-αόριστες, αλλά ανάγονταν στην μεθοδολογική διαλεκτική κρίση, από την οποία πήγαζε η ταυτότητα, η τακτική, η στρατηγική και τα μέσα για τους στόχους που πρέπει επιτευχθούν.

    Αυτό που κάνετε και εσείς ως ΕΠΑΜ και ο ΣΥΡΙΖΑ είναι να υιοθετείτε μια πολιτική δημοσίων σχέσεων στη συγκρότηση των συμμαχιών σας, όπου
    - σε ιδεολογικό επίπεδο: πείθετε τον κόσμο πως μπορεί με την ελάχιστη δυνατή μετακίνηση από τις θέσεις που στήριζε (ή ακόμη και μόνο με την αλλαγή ψήφου) να λογίζεται τώρα ως ταξικός και εθνικός αγωνιστής
    - σε οργανωτικό επίπεδο: ανοίγετε τις "πύλες" σε ένα ιδιαίτερα ετερόδοξο μίγμα θεωρήσεων και με τον τρόπο αυτό ανάγετε τη διαμόρφωση της πολιτικής του κόμματος στις ισορροπίες μεταξύ των κλικών που αναπόφευκτα δημιουργούνται.

    Έτσι λειτουργείτε ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη της συνείδησης εργατικής τάξης, με οποιοδήποτε τρόπο που θα δικαιολογούσε τον όρο, ενώ παλεύετε με τη σειρά σας να ορίσετε τα όρια σας από τους "κακούς" και "ανάξιους" ανταγωνιστές σας.

    Κι όλα αυτά γίνονται με τρόπο ώστε να κρατάτε εσείς σφιχτά τα λουριά της πολιτικής του κόμματος ως το μόνο πρόσωπο που έχει ευρύτερη δημόσια προβολή και ως μόνος συνεκτικός δεσμός.

    ποιούς συσπειρώνετε; Θεοφοβούμενους και συντηρητικούς, που μπορούν να συνταιριάζουν την ένταξη στη παράταξή σας με τον αντι-αριστερισμό/κομμουνισμό τους και τις ψευδαισθήσεις περί εθνικού και ταξικού αγώνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επειδή ο κύριος Καζάκης στο ιστολόγιό του λογοκρίνει τις απαντήσεις μου, δεν επιτρέπει να ακουστεί αντίλογος, αρέσκεται όμως να δημοσιεύει σχόλια επικριτικά στη τοποθέτησή μου, υιοθετώντας μια συμπεριφορά "γκρούπας"

    - Απαντώ λοιπόν στον "saturnia"
    http://dimitriskazakis.blogspot.com/2013/03/blog-post_14.html?showComment=1363762252107#c4997884633670774367

    Εγώ ανακατεύομαι όταν

    - Αναλυτές που λένε ότι ο κομμουνιστής δεν μπορεί να εγκλωβίζεται σε κομματικά στεγανά ιδρύουν διακριτό κόμμα για να διεξαγάγουν την δική τους "ταξική πάλη"

    - Αναλυτές που ισχυριζονται ότι το κόμμα της εργατικής τάξης θα συγκροτηθεί ως επιστέγασμα της ταξικής πάλης, ιδρύουν κόμμα για να οργανώσουν την "ταξική πάλη" (κατά τα δικά τους πρότυπα)

    - Αναλυτές που ιδρύουν κόμμα για να φωλιάσει τη δική τους άποψη μέσα στα πλαίσια της ταξικής πάλης, απευθύνουν κήρυγμα σε άλλα κόμματα με ιστορία δεκαετιών, καλώντας τα να διαλυθούν κι αντί να μιλάνε για την άποψη του κόμματός τους, έστω, μιλάνε για τις "δικές τους απόψεις" (που "είναι σε πλήρη ανάπτυξη").

    - Αναλυτές που καταγγέλουν την κομματική οργάνωση της πολιτικής ιδεολογίας και δράσης, που διατείνονται ότι δεν μπορείς να πολιτεύεσαι και να διεξαγάγεις ταξικό αγώνα απαιτώντας από τους άλλους να συμμεριστούν την άποψή σου, σπάνια θα βρεθούν να απευθύνονται δημόσια σε άλλες πολιτικες οργανώσεις χωρίς να απευθύνουν κρίσεις απαξιωτικές και αφ υψηλου, καλλιεργώντας την κομματική εσωστρέφεια των ακροατών τους ως μέσο συγκρότησης συνοχής και ενσωμάτωσης.

    - Αναλυτές μιλούν για "δημοκρατία" αλλά συγκροτούν τους "αρμούς" του κόμματός τους με τέτοιο τρόπο, ώστε αφενός να αντανακλά τις δικές τους απόψεις, συγκεντρώνοντας γύρω τους άτομα πολύ κατώτερα, που δεν είναι σε θέση να απειλήσουν την πρωτοκαθεδρία τους, παρά μόνο να επαναλαμβάνουν τις πεφωτισμένες οδηγίες των πεφωτισμένων ηγετών τους.

    Το κόμμα που φτιάχνετε λοιπόν, δεν μου φαίνεται παρά μια περίεργη μίξη μπααθισμού και λαϊκής δεξιάς. Η μέγιστη μορφή δημοκρατίας που μπορεί να υπάρξει είναι η συμφωνία με την ηγεσία (ούτε τα ελάχιστα του δημοκρατικού συγκεντρωτισμού δηλαδή).

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...